کد مطلب:232014 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:197

حمام رفتن
و اذا اردت دخول الحمام و ان لاتجد فی رأسك ما یوذیك فابدا عند دخول الحمام بخمس جرع من الماء الفاتر فانك تسلم باذن الله تعالی من وجع الرأس و الشقیقه و قیل خمس مرات یصب علیه الماء الحار عند دخول الحمام.

یعنی هرگاه اراده ی داخل شدن حمام نمایی و خواهی آنچه در سر باعث آزار است بهم نرسد پس ابتدا نمای نزد داخل شدن حمام به خوردن پنج جرعه ی آب نیم گرم. پس به درستی كه تو سلامت و ایمن می كردی باذن الله تعالی از



[ صفحه 67]



درد سر [1] و شقیقه [2] [3] و بعضی گفته اند پنج مرتبه بریز بر سر آب گرم نزد داخل شدن حمام.

- ظاهرا كه این فقره كلام حضرت امام نباشد بلكه عبارت آن كسی است كه ذهبیه را جمع نموده زیرا كه مناسب نیست كه معصوم قول مجهول را نقل كند بلكه آنچه حق تعالی است خود می فرماید و دور نیست كه امام علیه السلام از انبیا و اوصیا نقل فرموده باشد.

اعلم یا امیر ان الحمام ركب علی تركیب الجسد اربعة بیوت مثل اربع طبایع الجسد. البیت الاول بارد یا بس و الثانی بارد رطب و الثالث حار رطب و الرابع حار یا بس.

یعنی بدان به تحقیق كه حمام مركب است و بنا شده مثل تركیب و بناء بدن آدمی بر چهار خانه كه طبیعت این خانه ها مثل طبیعت چهار خلطی است كه در بدن آدمی است. خانه ی اول حمام كه رخت كن بوده باشد سرد و خشك است. و خانه ی دوم كه پای شوی بوده باشد سرد و تر است. و خانه ی سیم كه فضای اندرون حمام بوده گرم و تر است. و خانه ی چهارم كه خانه آب گرم است گرم و خشك است.

و منفعة الحمام عظیمه یودی الی الاعتدال و ینقی البدن و یلین العصب و العروق و یقوی الاعضاء الكبار و یذیب الفضول و یذهب العفن.

یعنی نفع حمام عظیم است و بسیار. و باعث این می شود كه مزاج به اعتدال بیاید و پاك می سازد چرك [4] و



[ صفحه 68]



كثافت را. و نرم می سازد پی ها [5] و رگها را. و قوت می دهد اعضای بزرگ را مثل دستها و پایها. و می گذارد رطوبتها و بلغمها را و برطرف می سازد عفونت [6] و بوی ناخوش را.


[1] Headache.

[2] Migrane.

[3] درد نيمه ي سر، ميگرن.

[4] Pus.

[5] Nerves.

[6] Infection.